Dag 18, 24 november, Hinbo - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Irma Maassen - WaarBenJij.nu Dag 18, 24 november, Hinbo - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Irma Maassen - WaarBenJij.nu

Dag 18, 24 november, Hinbo

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Irma

24 November 2015 | Laos, Luang Prabang

Hinboun
Gisteren in het Hinboun national park aangekomen. Dit nadat ons vertrek uit Vientiane enigszins vertraagd was. De bus wilde niet meer starten. Zou maar een half uurtje duren. Dus na twee uur hebben ze toch maar een andere bus besteld, en zijn we weer op pad gegaan. Die nieuwe bus was wel een verbetering, die oude bus was te krap en je kon er eigenlijk niet fatsoenlijk in zitten. Het was acht uur reizen, dus we kwamen hier vrij laat aan. Een eenvoudig guesthouse. Die eenvoud werd meer dan goed gemaakt door het eten wat er geserveerd werd. Dit was voor iedereen omdat er verder geen mogelijkheden hier zijn om uit eten te gaan.
Vandaag konden we “uitslapen”. Zeven uur opstaan, normaal is dat half-zes of zes uur. Om 9:00 muur een stukje gaan lopen om naar de Khong Lor grot, een zes en een halve kilometer lange ondergrondse rivier. Volgens de Laotiaanse reisbegeleider de het hoogtepunt van de reis. In het begin van de grot werden we per 2 a 3 man in een longtail bootje gezet en zijn we de hele grot doorgevaren naar de andere kant van de berg, waar de rivier weer bovenkwam. De grot was niet verlicht dus we voeren in het pikkedonker, de stuurman had twee sterke lantaarns zodat hij aan de hand van kenmerken aan de kant kon navigeren. Onderweg nog even gestopt om de stalagmieten en de stalactieten en gordijn-stalactieten te bekijken. Na 40 minuten waren we aan de andere kant, even rondkijken daar en daarna weer terug. Weer in het pikkedonker. Toen we weer terug waren lekker geluncht en gezwommen in de rivier. Eigenlijk een hele rustige en weinig inspannende dag.
Morgen naar Savannakhet. Onderweg Stupa kijken (met een van de beenderen van Boeda). Weer zeven uur in de bus.

• 24 November 2015 - 21:53

Marianne:

Wat een lange reisdagen! Maar het is ook wel een groot land en jullie zien ook veel mooie dingen. Gaan al die stupa' s nog niet vervelen?