Dag 21, 27 nov. Wat Phu tempel, Khong eiland - Reisverslag uit Muang Khôngxédôn, Laos van Jan en Irma Maassen - WaarBenJij.nu Dag 21, 27 nov. Wat Phu tempel, Khong eiland - Reisverslag uit Muang Khôngxédôn, Laos van Jan en Irma Maassen - WaarBenJij.nu

Dag 21, 27 nov. Wat Phu tempel, Khong eiland

Door: Irma

Blijf op de hoogte en volg Jan en Irma

01 December 2015 | Laos, Muang Khôngxédôn

Vandaag zijn we weer zoals gewoonlijk om 8 uur vertrokken naar de wereldberoemde Wat (tempel) Phu tempel. Het tempelcomplex dateert uit de zesde tot achtste eeuw na Christus en is ouder dan de Angkor Wat. Archeologen denken dat het in het die tijd een groot relieus en machtscentrum van het grote Kmer tijdperk was.
Nu is het de bedoeling dat de bevolking naar de Angkor Wat gaat om hun doden te vereren, maar aangezien er nu nog velen ouderen begraven liggen op het Wat Phu, gaat men nu nog steeds liever naar dit oudere gedeeltelijk overgroeide Kmer complex.
Daarna zijn we verder gereisd naar het Khong eiland, één van de vierduizend eilandjes van de Mekong. Hier verbleven wij 2 nachten. Volgens Sawadee in bungalowtjes met elk een eigen balkon met uitzicht op de rivier of tuin. Het werd echter zoals meerdere keren, een sjabbie hotel met uitzicht op een blinde muur. Eigenlijk verwachten we al bijna niet anders meer, aangezien alles in Laos viezig en kapot is. Als iets wordt gebouwd en het gaat stuk, dan wordt het nooit meer gerepareerd. En regelmatig sluit een hotel en komen we in een ander volgens Sawadee ‘gelijkwaardig’ onderkomen terecht. Hun beschrijving van de accommodaties is echter vaak wat mooier dan dat het in werkelijkheid is of wordt. Maar goed, we zijn het inmiddels gewend we genieten niet minder van de reis.
Op Khong eiland hebben we 2 werkelijk schitterende watervallen bezocht, waarvan er 1 een kilometer breed moet zijn. De Victoria watervallen in Zimbabwe zijn spectaculairder, maar deze watervallen, de grootste van zuidoost Azië, waren ook zeker zeer mooi.

• 02 December 2015 - 15:38

Paul En Marianne:

Jullie omschrijving van de hotels/bungalowtjes is zo herkenbaar. Maar ja, als reisorganisatie verkoop je je reis wat minder goed als je de echte situatie (zoals jullie aangeven: sjabbie hotel met uitzicht op blinde muur) omschrijft i.p.v. zoals zij het aangeven in hun reisomschrijving. Het plaatje van Pans Guesthouse op de site van Sawadee ziet er trouwens wel idyllisch uit, maar wij begrijpen dat jullie nu ergens anders zitten. We zijn benieuwd hoe jullie volgende accommodatie in Kratie-Cambodja er echt uit ziet. Sawadee omschrijft dit als eenvoudige en ruime kamers. Hoe zal dit echt zijn? We wachten jullie verhaal af.