Dag 11 Onderweg naar Nong Khiaw - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Irma Maassen - WaarBenJij.nu Dag 11 Onderweg naar Nong Khiaw - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Irma Maassen - WaarBenJij.nu

Dag 11 Onderweg naar Nong Khiaw

Blijf op de hoogte en volg Jan en Irma

15 November 2015 | Laos, Luang Prabang

Vandaag met stops mee ruim 8 uur in de bus gezeten. Het was maar 340 km, maar de aanleg van een asfaltweg met de nodige blokkades en het rijden over grote stukken verharde zandweg met diepe kuilen, waar gemiddeld 30 km per uur kon worden gereden, schiet het niet erg op. Omdat de aanleg van de weg onder leiding van Chinezen wordt gedaan wonen in dit gedeelte van Laos ook veel Chinezen en hebben we onze lunch bij de afhaalchinees gehaald, nasi en bami. In een restaurantje een eind verder op onze route konden we de lunch opeten. Daar mochten we ook nog een bijzondere snack proeven, nl gefrituurde maden. Het smaakte knapperig en licht naar frituurvet, helemaal niet vies. Maar of dit nou zo voedzaam is…?
Onderweg regelmatig gestopt om even de benen te strekken. Vaak vlak voor een klein dorpje dat aan de rand van de weg lag of voor een klein groentemarktje of voor blokkades van wegwerkzaamheden. Dan liepen we tot de andere kant, daar waar de blokkade weer ophield. Veelal stonden er winkeltjes en huisjes speciaal voor de wegenbouwers. En er was altijd wel iets te zien. V
Verder konden we genieten van de prachtige natuur!
De Laotianen eten echt alles. Zo hebben we gezien, dat ze ratten te drogen hingen aan het schoonmaken waren. Je kon ook gedroogde rat op het plaatselijke groentemarktje kopen evenals levende maden, die bewaard werden in een stuk holle bamboe. Zoals gezegd hebben we wel maden gegeten, maar rat beginnen wij niet aan!
Om half vijf ’s middags aangekomen bij ons hotel in Phaxang. Nog steeds in het noorden van Laos, maar nu zitten we niet meer hoog in de bergen maar zijn we gedaald tot aan het water. De bevolking hier ziet er hier heel anders uit. Ze hebben een meer Mongools uiterlijk en ze zijn duidelijk rijker dan de bergbevolking. De huizen zijn ook een stuk luxer. De natuur is hier werkelijk schitterend! Het lijkt een beetje op het karstgebergte, wat we ook in zuid China en noord Vietnam hebben gezien.
Ook ons onderkomen is prachtig. We zitten in leuke kleine bungalowtjes met een glazen pui, een waranda met zitje en uitzicht over een prachtig aangelegde tuin aan het water. Het ziet er sfeervol uit. Morgen gaan we met een bootje de grotten in. Ik ben beniewd.

• 16 November 2015 - 13:58

Paul En Marianne:

Begrijpen wij nu dat het aankomende kerstdiner bestaat uit gefrituurde maden en gebakken rat?