dag 10 Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Irma Maassen - WaarBenJij.nu dag 10 Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Jan en Irma Maassen - WaarBenJij.nu

dag 10 Luang Prabang

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Irma

16 November 2015 | Laos, Luang Prabang

We zitten in een ander hotel dan waar we hadden moeten zitten. Hele kleine kamers maar wel een groot tweepersoonsbed airco en eigen badkamer. de wc staat praktisch onder de douche dus dat scheelt tijd...
In ieder geval hebbben we heerlijk geslapen!
Vanochtend naar het national museum geweest, dat is de paleis van de oude koningen, die uiteindelijk in de jaren 70 afgezet zijn. Die koninklijke familie voort dezer dagen alleen nog maar ceremoniële functies uit. Op het terrein staat een hele mooie Boeddha tempel. Het paleis is eigenlijk heel erg eenvoudig, op een paar dure protserige ceremoniële dingen na. De laatste koning had de hele troonzaal “geredesigned” voor zijn kroning met allemaal glasmozaïeken aan de wanden, die het dagelijkse leven in Laos uitbeelden. We vonden het een beetje kinderlijk. Aan het eind van de ochtend werd het al erg warm, en zijn we heerlijk koffie gaan drinken in het eerste goede koffietentje in Laos dat we zijn tegengekomen. Daar hadden ze trouwens ook goed brood. Dat winkeltje zal wel van een verdwaalde fransoos zijn geweest.
Vanmiddag naar de watervallen van ….. gegaan. Met een aantal man een tuc-tuc geregeld en op weg. De wegen zijn slecht hier en die Laotianen rijden als idioten. Bochten afsnijden, inhalen vlak voor of in een bocht, hard rijden. Teveel van hun eigen Lao whiskey gedronken denk ik. We hadden een busje waar de schokbrekers hun beste tijd al lang geleden hadden gehad, en de wegen hier zijn toch al niet best. We bonkten met volle vaart door allerlei kuilen en gaten. Onderweg nog een ongeluk gezien: een brommertje frontaal op een busje geklapt. Zoals dat brommertje er uit zag, de voorste meter terug gebracht tot 30 centimeter. Ik stel me voor dat de berijder er ook zo heeft uitgezien.
De omgeving van de watervallen was door de vele hoge bomen en de constante spray lekker koel op zo’n hete dag. Het geheel bestond uit een kalkplateau met een waterval van enkele 10-tallen meters hoog (ja, geen Victoria Falls), en vervolgens daarachter een aantal stroom versnellinkjes met bekkens waar je kon zwemmen. Het leek een beetje op het turkse Pamukale. Kalksteen bekkens met blas kalwater. Maar dan met allemaal bomen er omheen. Mooi om te zien, en lekker om in te zwemmen.

• 16 November 2015 - 13:53

Paul En Marianne:

Wij zijn jaloers, maar genieten wel van jullie verhalen.
    Hier: veel regen (beetje zoals tijdens jullie trekking, maar dan paar graadjes kouder?). Gelukkig zitten wij bij de open haard en kachel i.p.v. met zware bergschoen te glibberen over modderige paadjes.
    Liefs, Paul en Marianne

• 16 November 2015 - 13:56

Mama:

Ik heb alle verhalen t/m dit laatste verhaal gelezen en de foto's gezien. Wat een geweldig mooie reis. Ik ben nieuwsgierig naar de verhalen van de rest van jullie reis. Liefs, mama